Alpe d’Huzes: het gevaar van verkeerde beeldvorming in de (social) media: ‘Reageer ‘ns KANKERgek’ oftewel wie kaatst kan de bal verwachten? – 2 april 2014

 

Op 2 april zond Argos TV Medialogica het programma ‘Berg met geld’ uit. Het verhaal gaat over Coen van Venendaal, de voorman van Alpe d’Huzes, die ondanks het strijkstokbeleid onterecht geld gedeclareerd zou hebben. Argos TV is een programma van HUMAN-VPRO over het verschil tussen beeld en werkelijkheid, met nieuwe waarheden tot gevolg. Wat mij betreft verplichte kost voor voorlichters en PR-mensen.

Alpe d’Huzes is een organisatie, met een strikt ‘anti-strijkstok-beleid’, die jaarlijks veel geld ophaalt voor onderzoek naar kanker en fietsers aanzet tot het zes keer beklimmen van de ‘Nederlandse’ berg Alpe d’Huez. Zij vindt in Coen van Venendaal een inspirerende voorman, tot het moment dat zogenaamd zou blijken dat hij meer dan € 160.000,- onterecht gedeclareerd zou hebben. Dat is althans de suggestie die uitgaat van een artikel in een landelijk dagblad.
Het kwaad is snel geschied. De (social) media buitelen over elkaar heen om ‘deze schoft’ te veroordelen en vooral op Twitter hebben mensen aan een half woord genoeg voor een verbale lynchpartij; “@Coen66 Reageer eens KANKERgek!! Hoop dat je zsm net zo’n pijnlijke dood sterft als alle kankerslachtoffers bij elkaar!! #oplichter” 

Later blijkt dat niet alleen iedereen in de organisatie op de hoogte was van een vergoeding voor het vele werk dat Coen voor de organisatie verzette, maar dat sommigen vonden dat hij best ál zijn gewerkte uren had mogen schrijven. (Ter vergelijking, in 2012 haalde Alpe h’Huzes meer dan 32 miljoen op voor onderzoek naar kanker.)

De krant heeft natuurlijk niks verkeerd gedaan en op social media kun je naar hartelust kaatsen zonder de bal te hoeven verwachten. Ik ben benieuwd of de twitteraar, die ik hier niet met name zal noemen, in ieder geval de moeite heeft genomen een excuus-tweet te sturen; waarschijnlijk niet.

 

Advertenties

Eén reactie op “Alpe d’Huzes: het gevaar van verkeerde beeldvorming in de (social) media: ‘Reageer ‘ns KANKERgek’ oftewel wie kaatst kan de bal verwachten? – 2 april 2014

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s